
Vybíráte letenku na let balonem, zajímá Vás historie, zajímavosti nebo bezpečnost balónového létání? Tento vyčerpávající článek Vám odpoví na všechny otázky, které Vás ohledně horkovzdušného balónu napadnou..
Chtěli byste spíše poradit s výběrem letenky?
KLIKNĚTE ZDE pro univerzální návod na výběr letu balonem právě pro Vás!
Co to je horkovzdušný balon?
Horkovzdušný balón se řadí mezi letadla, konkrétně do kategorie lehčí než vzduch. Díky svému jednoduchému principu a konstrukci se jedná o vůbec první věc, která dokázala člověka dostat do vzduchu! Moderní horkovzdušný balon se skládá ze tří základních částí. Vrchní části (dnes textilní, dříve papírové) se říká obal. Další součástí je koš pro samotnou posádku. Třetí nedílnou součástí je hořák sloužící k ohřevu vzduchu v obalu a dodání potřebného vztlaku pro let.
Hlavní části horkovzdušného balónu
Obal horkovzdušného balónu

Tou nejvýraznější a rozhodně tou největší a nejvíce impozantní částí balónu je jeho obal. V současnosti se vyrábí z Nylonu (neboli Polyamidu) či Polyesteru. Látka obalu je opatřená zátěrem, který zajišťuje potřebnou neprodyšnost. Spodní část obalu, která může přijít do kontaktu s plameny hořáků se potom vyrábí ze speciální nehořlavé tkaniny zvané Nomex. Velikost obalu určuje jednu ze základních vlastností horkovzdušného balónu, kterou je jeho nosnost.
Nosné popruhy a koruna obalu
Součástí moderních obalů je kostra nosných popruhů (pásek), která přenáší síly působící na obal od zátěže z koše. Kostra pásek má na samém vrcholu korunní prstenec. Jedná se o obruč z hladkého kovu, obvykle hliníku, o průměru přibližně 30 cm. Ke korunovému kroužku se připevňují svislé nosné pásky obalu. a systém pro vypouštění horkého vzduchu, který slouží k výškovému ovládání balónu. Větší obaly (s většími koši) jsou potom vybaveny i tzv. rotačními ventily, které slouží k natáčení balónu kolem své osy. Ten pilot používá, abyste se v koši nemuseli přesouvat, když je dálce něco zajímavého, ale hlavně pro správnou orientaci balónu při přistání.
Velikost a kapacita obalů


Velikost obalu určuje velikostí hořákové jednotky a především koše. Nejmenším ultralehkým balónům bez koše pro jednu osobu se říká tzv. Cloudhoppery. Jejich obal má objem už od pouhých 900 m3. Nejpoužívanější velikost balónů u nás je od 2800m3 do 5100 m3. Tyto velikosti umožňují přepravovat 3 až 8 osob. Největší balóny mají velikost až 18 500m3 a unesou až 32 pasažérů!
Hořák balonu

Bez hořáku by balon neměl jak ohřívat vzduch uvnitř obalu a neletěl by. Takže bez nich to opravdu nejde. Moderní hořáky zplyňují LPG (přesně to, co někteří z Vás plní do nádrží svých aut), případně čistý propan. Zplyněné LPG pak směšují se vzduchem a následně zapalují a směřují do ústí obalu.
Možná Vás překvapí, že výkon jednoho hořáku má 2 až 3 MW! Hořáky se do hořákových jednotek na rám jednotek dodávají počtu minimálně dvou kusů. Je to z důvodu bezpečnosti (výjimkou je inovativní řešení 2v1 Sirius od našeho českého výrobce balóny Kubíček). Podle velikosti obalů ale na hořákové jednotce může být přítomna až čtveřice hořáků.
Ovládání hořáků

Základní ovládání hořáku se provádí otevřením hlavního propanového ventilu, Ten může být pružinový, takže se zavírá automaticky, nebo může zůstat otevřený, dokud jej pilot neuzavře. Hořák má pilotní plamen, který zapaluje směs propanu a vzduchu při otevření ventilu.
Pilotní plamen se v moderních hořácích zapaluje pomocí pieza. V případě zhasnutí pilotního plamene a selhání pieza ho zapalujeme sirkami, zapalovačem, nebo křesadlem. Staré pravidlo říká, že pokud by pilot neměl na let jednu věc nikdy zapomenout, měl by to být právě nějaký náhradní zapalovací prostředek.
Koš balónu
Koš slouží k bezpečné přepravě pasažérů, jsou v (na) něm uloženy palivové lahve a chrání posádku při přistání. Navzdory velkému vývoji na poli moderních kompozitních materiálů je nepřekonaným materiálem na výrobu stále ratanové dřevo!. Koše se tedy stejně jako před 40 lety pletou ručně na hlavní nosnou nerezovou kovovou konstrukci, což vyžaduje velkou zručnost.
Velikosti košů odpovídají velikostem obalu a dělají se velikostech postačujících 2 až 32 pasažérům. Většé koše jsou obdélníkového tvaru s jednou protáhlou stranou. Pasažéři jsou v koši odděleni svislými přepážkami. Svoji zvláštní přepážku má potom často i pilot a palivové láhve.

Další části balónu
Palivové láhve
Na palubě je nalezneme ve 2 – 8 kusech podle jejich velikosti a samozřejmě i velikosti balonu. A to ve formě válcových tlakových nádob vyrobených z hliníku, nerezové oceli nebo titanu. Na konci nádrží je ventil, který slouží k připojení palivových hadic a následném transportu paliva do hořáků. Lahve mohou mít palivoměr a tlakoměr. Běžné velikosti jsou 38, 57 a 76 litrů. Zajímavostí je, že se plní pouze do cca 80 % svého objemu (z důvodu bezpečnosti). Láhve se někdy dotlakovávají netečným plynem (dusíkem), pokud tlak par samotného paliva není dostatečný pro dostatečný plamen (například v zimě při nízkých teplotách).
Ostatní vybavení
Balon je vybaven dalším vybavením, které pilotům zpříjemňuje život (senzor teploty v obalu, výškoměr, GPS), nebo pomůže v případě nepravděpodobné krizové situace. Patří mezi ně hasicí rouška z nehořlavého materiálu, hasící přístroj a lekárnička.
Historie vzniku horkovzdušného balónu
První prehistorické balony
První zmínky o výrobě horkovzdušných balónů se tradují již tisíce let zpět do období starověké číny. Ano, správně vás možná napadla souvislost s přednedávnem tolik populárními létajícími svítícími lampiony, které nadělaly nejednu starost hasičům v ČR i jinde.

Významný balonář Julian Nott dokonce v 70. letech 20. století vyslovil hypotézu, že před 2000 let mohli tvorbu geoglyfů Nazca řídit peruánští vůdci v balonu. Což by z nich dělalo nejstarší letce v dějinách lidstva. V roce 1975 na podporu této teorie Julian Nott navrhl a pilotoval prehistorický balon Nazca. Podle jeho slov použil při stavbě pouze metody a materiály, které měli před tisíci lety k dispozici i Peruánci.

První Evropská zmínka o předchůdci horkovzdušného balónu je z 18. století. Koloniální brazilský jezuitský kněz Bartolomeu de Gusmão vymyslel vzdušný přístroj zvaný Passarola, který byl předchůdcem horkovzdušného balonu. Účelem Passaroly bylo sloužit jako vzdušné plavidlo pro usnadnění komunikace a jako strategické zařízení. V roce 1709 v Casa da India byla za přítomnosti Jana V., královny Marie Anny Rakouské provedena ukázka bez posádky.
První horkovzdušný balón s lidskou posádkou

Pokud se budeme bavit o balónu schopného unést lidskou posádku, je kolébkou balonového létání Francie. A právě historka o vzniku prvního balónu, který v roce 1783 vyvinuli francouzští bratři Joseph-Michel a Jacques-Étienne Montgolfierové je používaná balonáři (někdy s malými úpravami) při tradičním balonovém křtu prvoletců.
Traduje se, že inspirací k prvním experimentům bylo oblečení zvedající se teplým vzduchem stoupajícím z krbu. Jaké zvedající se oblečení bratry mohlo takto inspirovat, to je předmětem častých balonářských debat u piva po večerních úspěsných letech..
Myšlenka bratrů původně byla taková, že oblečení nadnášely kousky popela, nikoli horký vzduch. I přes tuto mylnou domněnku nakonec pokusy vedly k vynálezu prvního horkovzdušného balonu.
Bratři Montgolfierové 19. září 1783 provedli před zraky tisíců diváků první let, který trval asi deset minut. Tehdy ještě bez lidské posádky – pouze se zvířaty (ovečkou, kachnou a kohoutem).Po prvním úspěšném vzletu se zvířaty, který dokázal, že balon unese i člověka a v atmosféře nejsou jedovaté plyny byla zvířátka přivítána dvorem jako hrdinové.. Bratři Montgolfierové zase byli uvedeni do šlechtického stavu.
No a za pár týdnů na to byl proveden první upoutaný let s lidskou posádkou. Ten provedl kolem 15. října 1783 Jean-Francois Pilatre de Rozier. Pár dnů poté – 21. listopadu 1783 se de Rozier spolu s markýzem Françoisem d’Arlandesem úspěšně vznesli do vzduchu při prvním volném letu s lidskou posádkou. Zajímavostí je, že Král Ludvík XVI. původně nařídil, že prvními piloty budou odsouzení zločinci, ale Rozier spolu s d’Arlandesem požádali aby měli tu čest vzlétnout napoprvé oni a král Ludvík jim nakonec vyhověl. Z letu vyvázli bez jediného škrábnutí.
Moderní balónové létání

Moderní horkovzdušné balóny s palubním zdrojem tepla vyvíjel od 50. let 20. století Ed Yost. Jeho práce vyústila v první úspěšný let 22. října 1960. Letěl s prototypem jménem Raven ve městě Brunin v Nebrasce. Prototyp Raven měl již všechny prvky dnešního balonu – nylonový obal s polyuretanovým zátěrem a propanový hořák.
Prvním moderním horkovzdušným balónem vyrobeným ve Spojeném království (UK) byl Bristol Belle, postavený v roce 1967. V současnosti se horkovzdušné balony používají především k vyhlídkovému (rekreačnímu) létání. Ale také třeba při závodech nebo k reklamním letům.
Milníky moderního balonového létání:
- Rok 1983: Vzlétá prvního balon vyrobený v ČR! Vzlet probíhá z letiště Medlánky v Brně. Tímto milníkem tak startuje výroba horkovzdušných balónů u nás.
- Rok 1987: Richard Branson a Per Lindstrand přelétají za 33 hodin Atlantik v dosud největším balónu jaký kdy byl sestrojen.
- Rok 1991: Nejvyšší hora planety Mt. Everest se krčí pod dvěma balóny s piloty Ericem Jonesem a Andy Elsonem při jeho přeletu.
Vyhlídkové lety balónem
Rozmach létání jsme ve světě zaznamenali v devadesátých letech. U nás za rozmach létání mohou, světe div se, láhve od piva. Vratné láhve.. Ano – ten film! O tom, jak si vybrat správně vyhlídkový let se více dozvíte v podrobném článku u nás na webu.
Hlavní výrobci balónů ve světě
Na světě je aktuálně cca desítka výrobců horkovzdušných balónů. Největší část produkce zajišťují tře největší evropští výrobci, přičemž Česká Republika zde má svého zástupce.
Cameron
Největší výrobce horkovzdušných balónů je společnost Cameron Balloons z anglického Bristolu, která vlastní také společnost Lindstrand Balloons z anglického Oswestry. Společnosti Cameron Balloons, Lindstrand Balloons a další anglická společnost vyrábějící balóny Thunder and Colt (kterou od té doby koupila společnost Cameron) jsou vývojáři balónů speciálních tvarů.
Ultramagic
Druhým největším výrobcem horkovzdušných balónů je společnost Ultramagic se sídlem ve Španělsku, která vyrábí 80 až 120 balónů ročně.
Balóny Kubíček
Češký výrobce se sídlem v Brně, který aktuálně soupeří o druhé místo v produkci se Španělským Ultramagicem.
Balóny Kubíček – naše brněnská chlouba!

Jak už bylo řečeno, začátky výroby sahají již do minulého režimu. Tehdy ještě pod hlavičkou Brněnského Aviatik klubu vznikl pod rukama Aleše Kubíčka a skupinou nadšených přátel první český horkovzdušný balón. Nejprve model, potom první slavný (a trochu šišatý) prototyp OVO. Další výroba balónů pak v druhé půlce osmdesátých let pokračovala pod hlavičkou Aerotechnik Kunovice. Podnikání, zvlášť v oblasti letectví bylo tehdy naprosté scifi..
V roce 89 ihned po převratu oficiálně vzniká firma Balóny Kubíček. Jako klíčová se ukazuje umanutost Aleše Kubíčka, který si odmítá kupovat látku na výrobu obalu od ostatních dodavatelů a pořizuje linku na výrobu tkaniny. Dnes je jejich polyesterová tkanina jejich zásadní konkurenční výhodou. Jsou jediným výrobcem balónů na světě s vlastní tkaninou a mohou tak narozdíl od ostatních značek svoji tkaninu stále inovovat.